Je bent gevraagd om een afdeling te leiden; je wordt dus leidinggevende. Je feliciteert jezelf met deze mijlpaal, je deelt het nieuws met je omgeving en je geniet van het idee dat de organisatie jou dit leiderschap toevertrouwt, en gelijk heb je.
Maar nadat de eerste “kick” van het vooruitzicht van je nieuwe status wat is weggeëbd, realiseer je je dat er veel gaat veranderen. Wat weet je niet precies, maar genoeg om je onzeker te gaan voelen.

Wat anderen van je gaan verwachten

Leidinggeven aan anderen betekent een ingrijpende verandering van verwachtingen die anderen van jou hebben. Voorheen kon je je focussen op jezelf om gewoon een hele goeie professional te worden. In je nieuwe functie wordt er van je verlangd dat je ook aandacht geeft aan wat jouw medewerkers nodig hebben.

Maar nu krijg je een aantal rollen erbij als leidinggevende, of je CEO bent of een afdeling leidt.Visie wordt er van je verwacht. Bijvoorbeeld over de manier van samenwerken, over waar je met de afdeling naar toe wil, over de plek van de afdeling binnen de organisatie, over hoe je conflicten oplost en problemen aanpakt. Coachen en begeleiden van medewerkers is ook een additionele rol die van je gevraagd wordt. En tenslotte is er de “Managerial kant” namelijk de aandacht die je moet geven aan het volgen van de uitgezette actie, het verifiëren of de afgesproken resultaten zijn behaald en tijdig actie ondernemen als dat niet zo is.

Het is niet gek dat het onzekerheden en vragen in je losmaken: kan ik het wel, welke houding moet ik aannemen, wat is mijn leiderschapsstijl, wat is mijn communicatie stijl, hoe kan ik loslaten en anderen het vertrouwen geven. Het kan een lange lijst met vragen zijn.

Twee feiten waaraan je je kunt vasthouden

De vragen en twijfels die je bezighouden hebben alles te maken met het overschrijden van de “comfort zone” grens. Je verlaat wat je bekend is en de routines waarop je vertrouwt, en je betreedt nieuw terrein. Maar terwijl je dit onbekende gebied in gaat weet je in ieder geval twee dingen zeker waaruit je moed kunt putten:

1. Anderen hebben vertrouwen in jouw capaciteiten en leervermogen. Je bent niet zo maar gevraagd. Het zijn jouw eigen innerlijke stemmen die twijfel en 'worst case scenario’s' bedenken. Het is dus jouw verhaal dat je hoort, niet dat van de anderen.

2. Iedereen moet leiderschap leren en dat leren kan alleen door ervaren en meters te maken.

Tot slot 5 tips

5 tips voor het leerproces als je onderweg bent om een goeie leider te worden:

1. Ben niet bang voor het niet weten. De tijd van de alwetende leider is lang voorbij. De tijden zijn daarvoor veel te complex. Er is geen behoefte aan die ene leider, de held die het weet. Goeie ideeën en verrassende oplossingen komen uit het team. Als leider is vragen stellen belangrijker dan antwoorden formuleren.

2. Help het proces van co-creatie door anderen er in te betrekken, door het vraagstuk anders te formuleren, te her-kaderen, en in oplossingsscenario’s te denken.

3. Neem de tijd. Pauzeer om sneller te gaan. Goeie leiders scheppen de condities en de ruimte om weloverwogen oordelen te vormen, originele ideeën te laten ontstaan, en mensen de kans te geven hun zegje te doen.

4. Jouw bijdrage is in de eerste plaats richting geven. Focus je hierop en wees niet geobsedeerd door De Oplossing. De oplossing is een resultaat. In de route daarnaar toe heeft ieder z’n rol. Het WAT (de richting) bepaal jij. Voor het bepalen van het HOE (de oplossing) heeft het team grote inbreng.

5. Check je oplossingen, verifieer ze op logica door ze tegen anderen aan te houden. Dit geen teken van zwakte maar van weloverwogen en gedegen leiderschap.

Wil jij je ontwikkelen naar het executive niveau? Bekijk ons programma:

Career Check Executive

In dit programma word je individueel begeleid bij jouw volgende loopbaanstap, bijvoorbeeld naar het executive niveau.

Bekijk onze Career coaching

Wij gebruiken cookies om onze dienstverlening en website te verbeteren, ook van derde partijen. Door op accepteer te klikken gaat u hiermee akkoord. Klik hier voor meer informatie.