2017-09-21

Hoe de “Why-How-What” gedachtegang van Simon Sinek jou kan helpen bij het solliciteren

Bij het coachen van individuen en groepen nodigen we cliënten vaak uit om Simon Sinek’s TED-presentatie te bekijken. Het is een inspirerende presentatie die laat zien dat bedrijven er goed aan doen wanneer ze hun drijfveren centraal stellen en deze WHY delen met hun potentiele klanten en afnemers. 

“Leuk voor een bedrijf en altijd interessant om te bekijken, maar hoe kan het mij helpen bij mijn loopbaanvraagstuk?” Het antwoord is dat jouw persoonlijke WHY (jouw drijfveren) een hele belangrijke reden kan zijn waarom een werkgever voor jou kiest, en niet voor “een ander”.

Meer weten? 

info@elffers.nl
035 541 00 80

Bekijk onze brochure 

Werken met Elffers

 

Hoe Sinek’s gedachtegang op persoonlijk niveau heel bruikbaar kan zijn, maakte ik vorige week van dichtbij mee toen een cliënte me belde met de vraag of ik tijd had om te helpen bij het maken van een elevator pitch die ze onverwacht moest houden. Ze had schriftelijk gesolliciteerd op een baan en kreeg als antwoord dat ze was uitgenodigd om zeer snel langs te komen en een presentatie van 3 minuten over zichzelf wilde voorbereiden. We maakten een afspraak voor de volgende dag en ik suggereerde haar om naar de TED-presentatie van Sinek te kijken en te zien of ze aanknopingspunten zag.

Bij onze ontmoeting meldde ze dat ze het een leuk, inspirerend filmpje had gevonden, maar dat ze moeite had om het vertalen naar haar situatie. “Moet ik me dan als een soort Apple presenteren?” was haar opmerking. Als coach hielp ik haar om Sineks vragen naar het persoonlijke te trekken. Ik stelde de vragen, zij gaf de antwoorden en in een uur tijd had zij haar presentatie staan. De vertaalslag die we maakten deel ik graag hieronder.

WHY (Je drijfveren)
Begin je pitch met wat je drijft en motiveert. Bijvoorbeeld met: ik ben (naam en andere personalia) en wat mij drijft is … Denk bij WHY aan de volgende vragen:
  • Wat zijn je drijfveren?
  • Wat vind je belangrijk?
  • Wat zie je als jouw rol in het leven voor de komende tijd?
  • Wie wil je zijn?
  • Waarom doe je iets? 

HOW (Je keuzes) 
Het 2e deel van je pitch gaat over de keuzes die je gemaakt hebt, of nu nieuw maakt om je drijfveren, kwaliteiten en karaktereigenschappen tot uiting te brengen. Welke richting/type bedrijf/type werk of omgeving heb je gekozen en waarom past dit bij je (zie What)?

WHAT (Waar ben je goed in)
In het 3e deel van je pitch benoem je wat je doet. Dit gaat over de concrete activiteiten waar je goed in bent, die je geleerd hebt en waar je ervaring mee hebt en/of verder wilt ontwikkelen.

Sinek 1

Als je de pitch doet laat dan vooral de woorden Why, How en What achterwege. Ze zijn een hulpmiddel voor jouzelf geweest. Begin de 3 onderdelen liever met je eigen taal. Dus bijvoorbeeld: “Waar ik voor ga is” … En: “ik heb jaren geleden al voor de zorg gekozen omdat …” En tenslotte: “ik heb ervaren dat ik goed ben in ...” en “van collega’s krijg vaak terug dat ik goed kan …” 

Na afloop van het sollicitatiegesprek belde ze me op. Het was goed gegaan en ze had precies gezegd wat ze kwijt wilde. Ze had kunnen overbrengen wie ze is, welke keuzes ze maakt en waar ze goed in is. Ze krijgt nog bericht van het bedrijf en beloofde me op de hoogte te houden.

Paul Hannema
Partner & Loopbaancoach
paul.hannema@elffers.nl


Deel dit artikel:

Of agile een modeverschijnsel is of dat het een blijvende manier van werken is zal de tijd...

Bij het zoeken naar een nieuwe baan vinden we het CV erg belangrijk en besteden we er veel...

Een vraag die regelmatig ter sprake komt op een HR afdeling. Een terechte vraag ook. Zoude...

In de natuurkunde weten ze het al lang: van een object kun je niet simultaan de snelhei...


Tips voor jouw loopbaan rechtstreeks in je inbox

Vul een geldig e-mail adres in
/blog