Nederland bevindt zich in een onwerkelijke situatie. Aan de ene kant is er een gevoel van verwarring, verbijstering en geen controle hebben over de situatie en ander andere kant zien we initiatieven tot verbroedering, saamhorigheid en respect voor de mensen die beroepsmatig of vrijwillig voor elkaar klaar staan.

Deze combinatie van onzekerheid enerzijds en positiviteit anderzijds herken ik ook bij onze cliënten. Uiteraard vooral bij degenen die noodgedwongen 'in between jobs' zitten. Van het ene op het andere moment is hun toekomst onzeker, met zorgen over hun financiën, hun tijdsbesteding, hun toekomst.

Ligt je werk (bijna) stil door de Corona-maatregelen en voel je je onzeker over de gevolgen voor je toekomst? Ik deel graag de beste tips die wij met onze cliënten bespreken als hun wereld op zijn kop staat.

1. Volg niet de hele dag het nieuws

Let goed op dat je jezelf niet verliest in het volgen van de eindeloze stroom (fake-) nieuws over het corona-virus en alle gevolgen voor de economie.

Behalve dat je je aan de voorschriften van de overheid hebt te houden, heb je weinig invloed op het beheersen van de crisis, dus kun je je energie beter richten op zaken waar je wél invloed op hebt.

Zo raden wij onze cliënten die ‘in between jobs’ zitten aan om niet de hele dag het internet af te struinen naar nieuwe vacatures. Met een goed vacaturezoeksysteem ben je dagelijks automatisch op de hoogte. Meer zoeken kost energie, zorgt voor frustratie en levert niks extra’s op.

Zo houd je tijd over voor je gezin, je gezondheid en projecten (in huis).

2. Houd vast aan een dagritme

Sta op tijd op, maak een dagindeling, wissel werk (of werken aan je toekomst) af met ontspanning.

Zo kan een gemiddelde ‘werkdag’ er in deze tijden uit zien:

1) Ga een dagdeel (bijvoorbeeld de ochtend) ‘werken’ aan je toekomst: doe een (online) opleiding, ga telefonisch netwerken (de meeste mensen hebben daar nu meer tijd voor en staan er voor open), doe een zelfonderzoek naar je talenten, vaardigheden, competenties etc. en maak je CV en LinkedIn up to date.

2) Gebruik de middag voor projecten die al een tijd op je lijstje staan. Klussen in huis, fotoboeken maken, boeken lezen, iets nieuws leren….. Dit levert resultaten op en geeft energie!

3) Plan tijd in voor sport en zorg dat je conditie op peil blijft. Maak iedere dag een goede wandeling in de frisse lucht (uiteraard met 1,5 meter afstand tot anderen).

Onze cliënten die door baanverlies thuis zitten, kunnen ondanks de onzekerheid over hun toekomst ook genieten van de extra tijd voor hun gezin of hobby's. Ze zijn uitgerust en ontspannen door het wegvallen van de dagelijkse logistieke- en werkstress.

3. Bereid je toekomst voor

Regie pakken, je voorbereiden op de toekomst en je schouders eronder zetten geeft vertrouwen en energie. Op het moment dat je het nodig hebt, kun je je voorbereidingen er zo bij pakken. En er is al veel dat je nu kunt doen of onderzoeken. Zie daarvoor de 4 stappen in de blog 'Je droombaan vinden' die we eerder schreven.

4. Geef ruimte aan je emoties, maar blijft er niet hangen

Er zullen veel emoties op je afkomen. Angst, verdriet, opgewektheid, positiviteit. Geef daar ruimte aan. Hoe je dat doet is heel persoonlijk. Voor de een is het praten met mensen, de ander gaat liever in zijn eentje een stuk wandelen.

Ga bewust om met negatieve gedachten. Laat ze toe en parkeer ze vervolgens. Zeg tegen jezelf dat je er even niets mee hoeft te doen. Zo maak je ruimte voor andere en positieve gedachten.

Hoe Elffers helpt in deze crisis

Wij begrijpen heel goed dat je onzeker bent over de toekomst van je werk. Graag dragen wij ons steentje bij met hulp. Daarom zit iedere dag een loopbaancoach van Elffers klaar voor een individuele, virtuele coachsessie.

Wil je geheel vrijblijvend hierover met een van onze coaches sparren neem dan contact met ons op dan plannen we je in voor een 45 minuten gesprek.

Contact

Wij gebruiken cookies om onze dienstverlening en website te verbeteren, ook van derde partijen. Door op accepteer te klikken gaat u hiermee akkoord. Klik hier voor meer informatie.