Gefeliciteerd, je bent door naar de tweede ronde. Zet je schrap! Die gaat een stuk lastiger worden. De probleemgebieden van je CV worden onherroepelijk blootgelegd en er zal verder onderzocht worden of je binnen de cultuur en ambities van het bedrijf past. Goed nieuws: ook hier geldt dat een goede voorbereiding het halve werk is.
Dus hoe overleef je deze tweede ronde?

1.
Weet wie je gesprekspartner is. Is dat de inhoudelijke werknemer? Of een collega van de persoon uit het eerste interview? De baas misschien? Is het één iemand of zijn het er meer? Hiermee kun je al goed voorspellen waar het gesprek over zal gaan.

2.
Bekijk je CV echt kritisch. Waar liggen de zwakke punten, over welke zaken wil je liever geen vragen krijgen? Benoem ze eerlijk en bereid je antwoord voor.

3.
Reconstrueer uit de vragen en informatie van het eerste interview waar het bedrijf naar op zoek is. Door de precieze rol beter te begrijpen kun je dieper onderzoek doen naar hoe jij de baan naar een hoger niveau wilt en kunt brengen.

4.
Hou ze dit plan of stukjes daarvan in het tweede interview voor. Geef ze jouw ideeën voor een aanpak en/of verbeterpunten. Hiermee geef je aan dat je de business en het bedrijf begrijpt, dat je weet welke volgende stappen nodig zijn en het komt zeer proactief over.

5.
In het eerste interview heb je de fundamenten voor jou als voorkeurskandidaat gelegd. Bouw daarop voort in het tweede gesprek. Zorg in ieder geval dat je antwoorden op vragen uit het eerste interview niet verschillen van wat je nu gaat antwoorden. Hou vast aan de sterke punten en je keywords.

6.
Maak je ambities en loopbaanplannen kenbaar. Het kan heel goed zijn dat je solliciteert voor functie A, maar dat de recruiters kijken of je door kunt groeien naar de functie daarboven. Bovendien zijn mensen met ambitie en plannen aantrekkelijk voor bedrijven.

7.
Bereid zelf ook diepere/lastigere vragen voor die je kunt stellen. Zorg dat je voor alle aanwezigen twee vragen hebt voorbereid. Is er één al beantwoord tijdens het gesprek, dan heb je er altijd nog één achter de hand.

“Hou vast aan de sterke punten en je keywords.”

Wij gebruiken cookies om onze dienstverlening en website te verbeteren, ook van derde partijen. Door op accepteer te klikken gaat u hiermee akkoord. Klik hier voor meer informatie.