LinkedIn is de afgelopen jaren uitgegroeid tot hét platform voor professionals. De juiste connecties of het juiste profiel kunnen ervoor zorgen dat je net die ene baan vindt. Maar hoe zet je LinkedIn op de juiste manier in?  Wietske van Ierssel is LinkedIn expert en geeft in dit blog 3 tips.

Je LinkedIn profiel 

“Begin met het optimaliseren van je profiel. Met je profiel optimaliseren bedoel ik ten eerste de foto en de achtergrondfoto. Maar kijk ook naar de kopregel, die regel onder je naam, de functietitel die je hebt staan bij werkervaring, en naar je vaardigheden. Recruiters zoeken bijvoorbeeld op ‘HR-medewerker’ en hoe vaker dat in jouw profiel voorkomt, hoe groter de kans is dat jij naar boven komt in de zoekresultaten.

Als je een carrière switch wil maken, van HR-medewerker naar zorgmedewerker bijvoorbeeld, zet dan het woord ‘zorgmedewerker' in je profiel. Anders kom je niet naar boven in de zoekresultaten. Zet dat wat je wil gaan doen in je profiel".

De juiste connecties vinden 

“Naast het optimaliseren van je profiel, is het ook belangrijk om connecties te maken met iedereen die je kent. Je weet namelijk niet wie toevallig ergens een vacature heeft die precies aansluit op jouw wensen. Dus nodig iedereen die je kent uit om te linken, oud-collega’s, huidige collega’s, mensen die je kent van het sporten.

Ook raad ik je aan nieuwe, nog onbekende, mensen toe te voegen. Stel dat jij al heel goed weet in welke regio je wil werken of je hebt zelf al een bedrijf op het oog waar je wil werken, volg dat bedrijf op LinkedIn en stuur een verzoek om te linken naar werknemers van dat bedrijf. Het gebeurt regelmatig dat medewerkers zelf een vacature op hun tijdlijn plaatsen.

Ik kan nu niet te diep op het algoritme van LinkedIn in gaan, maar als je een bedrijfspagina volgt, zie je vaak maar een klein percentage van de content die zij delen in je tijdlijn. Dus het is belangrijk om met meerdere mensen te linken, zodat je zeker weet dat je de vacatures voorbij ziet komen.”

Persoonlijk bericht

“Voeg altijd een persoonlijk bericht aan toe aan je connectieverzoeken. Bijvoorbeeld: ‘ik ben op zoek naar een nieuwe baan in vakgebied x, mijn oog viel op jullie bedrijf, kan ik alvast met je connecten?’ Of als iemand die functie heeft die jij ook graag wil, kun je natuurlijk een vraag stellen over die functie.

Ga het gesprek aan. Stel vragen die je zelf ook leuk zou vinden als iemand die aan jou zou stellen. Mensen vinden het heel leuk om over hun werk te vertellen. Wees dus niet bang om vragen te stellen.”

Zichtbaar zijn op LinkedIn

“Zorg er ook voor dat je zelf zichtbaar bent op LinkedIn. In een persoonlijk bericht kun je zeggen dat je op zoek bent naar een andere baan, maar het is handig om via content te laten zien wat jij kan. Dus als je ergens heel goed in bent, laat dat ook zien! Zodat anderen mensen denken: ‘dat is handig, die weet daar veel van.’

Als je een bericht post dat je een baan zoekt, helpt je netwerk je sneller. Als jij goed zichtbaar bent op LinkedIn, denken mensen uit je netwerk sneller aan jou als ze ergens een vacature zien. Op deze manier vinden veel mensen een baan op LinkedIn.

Het is dus belangrijk dat je een groot netwerk hebt, en zelf ook echt wel actief bent op LinkedIn. Je hoeft niet elke keer te posten dat je een baan zoekt, maar laat vooral jouw kennis en expertise zien."

Wees altijd actief op LinkedIn

“Bonustip: Wees gewoon altijd actief op LinkedIn. Zonder te overdrijven, is het voldoende om af en toe mensen toe te voegen en iets over je werk te posten. Zodat jouw netwerk via LinkedIn ‘aan’ staat en weet waarvoor ze jou kunnen vragen.

Het is geven en nemen op LinkedIn. Als je al 10 jaar niet actief bent, verwacht dan niet van je netwerk dat ze weten wie je bent en wat je kunt, als je ineens weer op LinkedIn komt om een baan te zoeken."

Meer LinkedIn tips?

Meer tips om actief met LinkedIn aan de slag te gaan? Kijk dan eens op het LinkedIn of Youtube-kanaal van Wietske. Daar deelt ze regelmatig LinkedIn tips.

Wij gebruiken cookies om onze dienstverlening en website te verbeteren, ook van derde partijen. Door op accepteer te klikken gaat u hiermee akkoord. Klik hier voor meer informatie.