Medewerkers blijven verbinden aan je bedrijf, dat is voor veel organisaties een grote uitdaging. We leven in een tijd met veel kansen op de arbeidsmarkt. Hoe houd je als organisatie de talenten bij je? En hoe zorg je ervoor dat je ze de juiste kansen binnen de organisatie biedt?

We spraken Yrenee Koen, oprichter van Talent College. Daar worden amplitiedeskundigen opgeleid die met dit vraagstuk aan de slag gaan.

Yrenee Koen en het team van Talent College.

Amplitie: wat is dat eigenlijk?

“Amplitie betekent het vergroten van iets positiefs. In 2009 werd deze term voor het eerst gekoppeld aan het welzijn van medewerkers binnen een organisatie. Het was toen nog helemaal nieuw en ik ben hier direct mee aan de slag gegaan. Met amplitie bedoelen we nu: het vergroten van het welzijn en functioneren van je medewerkers, zodat je ze blijft verbinden en boeien.

Met amplitie doe je dit door je te focussen op het positieve en dit te vergroten. Van oudsher kijken organisaties vaak naar wat beter kan en welke slechte gewoontes beperkt moeten worden. Denk bijvoorbeeld aan: we willen verzuim tegengaan door roken te ontmoedigen. Dit richt zich heel erg op het verkleinen van het negatieve. Amplitie gaat uit van een positieve benadering. Vanuit amplitie zou je zeggen: we willen de gezondheid van onze medewerkers vergroten door beweging te stimuleren, bijvoorbeeld.”

Na Corona dingen anders doen

“We komen steeds meer organisaties tegen die het anders willen doen. Zeker na de corona-tijd vragen organisaties zich af: hoe gaan we met onze organisatiecultuur om? Hoe kunnen we onze medewerkers blijven verbinden aan de organisatie? Vitaliteit en goed werkgeverschap staan hoog op de agenda. We merken dat organisaties op zoek zijn naar het ‘nieuwe normaal’. Amplitief werken lijkt het antwoord te zijn binnen deze zoektocht.”

Krapte op de arbeidsmarkt

“Na Corona is de krapte op de arbeidsmarkt enorm toegenomen. De inflatie neemt toe en lonen gaan omhoog. Hoe houd je je personeel binnen? Als je kijkt naar loonsverhoging binnen een organisatie, zit daar vaak een max aan. Als jij als medewerker vraagt om een loonsverhoging van 30 procent, word je waarschijnlijk niet serieus genomen. Terwijl als je ergens anders gaat solliciteren, deze stijging ineens wel mogelijk is. Hetzelfde geldt voor de werkgever die achterblijft met een openstaande vacature. Die zal een nieuwe medewerker ook meer moeten gaan betalen.

Uiteindelijk is de werkgever toch het geld kwijt, maar ook de medewerker. Vanuit amplitie raad ik zo’n werkgever aan om verder te kijken dan de korte termijn. Op korte termijn is een stijging van 30 procent veel. Maar het op zoek gaan naar een nieuwe medewerker, deze inwerken en deze persoon alsnog 30 procent meer betalen, kost je veel meer. Op deze manier ben je veel meer bezig met de lange termijn visie en wat voor werkgever je wil zijn voor jouw medewerkers.”

Focus op positiviteit zorgt voor meer positiviteit bij medewerkers.

Tips om met amplitie aan de slag te gaan

Als je amplitie in je organisatie wilt implementeren, heeft Yrenee een aantal tips waar je meteen mee aan de slag kunt gaan.

Bottom-up werken

“Haal in je organisatie op wat mensen nodig hebben. Ga als werkgever niet zelf bepalen wat er nodig is. Bijvoorbeeld: als medewerkers stress ervaren door drukte, ga dan niet een cursus stressmanagement inplannen. Ga in gesprek met je medewerkers over waar ze dan wél energie van krijgen en hoe dat vergroot kan worden.”

Tone of voice

“Kijk naar de tone of voice binnen de organisatie. Kun je negatieve woorden omzetten naar iets positiefs? Bijvoorbeeld: vergrijzing - verzilvering. Verzuimbeleid - gezondheidsbeleid. Het gaat niet alleen om het omdenken. Het gaat erom dat je met positief taalgebruik de focus verandert. In een verzuimbeleid staan heel andere interventies dan in een gezondheidsbeleid. Het verkleinen van iets negatiefs vraagt om andere interventies dan het vergroten van iets positiefs.

Waarderend werken

“We zijn gewend om te kijken naar wat nu niet goed gaat en wat beter kan. Probeer eens te kijken naar wat juist wel goed gaat en hoe dat kan worden versterkt. Een positieve benadering werkt motiverend.”

Zelf aan de slag met amplitie in je loopbaan?

Bij Elffers zijn we fan van amplitie en laten we dit terugkomen in onze loopbaanprogramma’s. Wij geloven dat amplitie niet alleen een positief effect heeft op het individu, maar ook op de organisatie en de samenleving in het algemeen. Het streven naar amplitie is dan ook een kernaspect van onze aanpak en onze diensten.


Amplitie vind je terug in de volgende programma's:

Continuous Dialogue > programma voor leidinggevenden over het faciliteren van motiverende gesprekken met je collega's.

Career Fit Stop > workshop die je helpt inzicht te krijgen in je loopbaan

Career Boost > groepsprogramma om je persoonlijke en professionele groei te versnellen.

Loopbaancoach Raymond is gecertificeerd amplitie deskundige. Wil je meer weten over amplitie? Neem dan contact met hem op.


Wij gebruiken cookies om onze dienstverlening en website te verbeteren, ook van derde partijen. Door op accepteer te klikken gaat u hiermee akkoord. Klik hier voor meer informatie.